top of page
חיפוש

עיצוב מרחב מוגן בצורה יעילה עם ריהוט חכם

עודכן: 4 במאי 2020


מרחב מוגן דירתי או בקיצור ממ"ד, מי מאיתנו לא יודע מה זה? עבור חלק מאיתנו מדובר בעוד חדר בבית פשוט עם דלת ברזל גדולה ועבור חלק אחר מאיתנו מדובר בחדר מציל חיים שהוא חלק בלתי נפרד מהשגרה ומהמציאות הלא פשוטה שלנו כאן. לכן, כשחושבים איך לעצב ממ"ד חשוב לעצב את החדר בצורה כזאת שתהפוך אותו לחדר נעים, מרגיע וכמובן פונקציונלי כך שיוכל לתת מענה גם בשגרה כעוד חדר בבית וגם בחירום כמרחב מוגן.

בחלק גדול מהדירות בישראל כיום ישנו מרחב מוגן דירתי- ממ"ד. זאת משום שלאחר מלחמת המפרץ הוחלט שבכל בניין חדש יהיה ממ"ד. בנוסף, בשנים האחרונות הוספת מרחב מוגן דירתי נהיה דבר המזוהה מאוד בפרויקטים של תמ"א 38 לחיזוק מבנים בכל רחבי הארץ למרות שזאת לא המטרה העיקרית של הפרויקט.

פתרון שינה נהדר לממ"ד- ספה נפתחת למיטה איכותית

לממ"ד יש שני תפקידים, האחד בשגרה והשני בחירום.

תפקיד אחד זהו התפקיד של השגרה היומיומית. חדר הממ"ד משמש אותנו כחדר נוסף בבית לכל דבר ועניין כשהחדר בעצם משמש כחדר שינה לילדים, חדר עבודה, חדר אירוח, משרד ביתי, חדר ארונות ולפעמים אפילו מחסן.

התפקיד השני שלו יגיע דווקא בזמן חירום ובזמן הכי פחות צפוי, לרוב ללא התראה מוקדמת או יותר נכון עם התראה של מספר שניות בלבד שהחדר הופך מעוד חדר בבית למרחב המוגן עבור דיירי הבית (אם תשאלו את תושבי עוטף עזה הם יגידו לכם שהתראה של 15 שניות היא לא באמת התראה מוקדמת).

מבחינת עיצוב החדר יש המון קווי דמיון בין עיצוב ממ"ד לבין עיצוב של כל חלל אחר בבית אך מנגד יש גם הבדלים חשובים. כשמגיעים לשלב העיצוב של מרחב מוגן צריך להתחשב בשני הכובעים שלו גם בשגרה וגם בחירום.

בעיצוב ממ"ד יש להתחשב בשני הכובעים של- מיטת נפתחת מהקיר לממ"ד

אנחנו רוצים לתת את הדגש של העיצוב והתכנון של הממ"ד דווקא לכובע השני שלו כחדר ביטחון ומרחב מוגן.

כשמדובר בעיצוב של ממ"ד יש לזכור שבעת הצורך תוך זמן קצר תצטרך כל המשפחה להתכנס בחלל שהוא יחסית קטן. סיטואציה זאת היא לא פשוטה לאף אחד במיוחד כשמדובר במשפחה עם ילדים קטנים. לכן, הקפידו לשמור על חלל מרווח ולעשות שימוש בריהוט ואבזור שיהיה שימושי גם בשגרה וגם בעת חירום. חשוב לשלב בזמן העיצוב גם פתרונות שינה לממ"ד. בנקודה הזאת השימוש בריהוט חכם ופונקציונלי יכול לתת לכם את המענה המדויק לצרכים שלכם גם מבחינת העיצוב וגם מבחינת השימוש. ריהוט מתקפל לממ"ד יאפשר לכם לנצל את כל השטח המרחב כך שכשיהיה צורך להיכנס עם כל המשפחה למרחב המוגן יהיה מספיק מקום לכולם. למשל, שימוש בספה נפתחת למיטה בממ"ד תספק לכם גם מקום ישיבה בעת ההתכנסות במרחב המוגן ובנוסף תספק גם מיטה נהדרת במידה ויהיה בכך צורך. הקפידו לבחור את הספה כך שגם תהיה נוחה לישיבה ממושכת וגם שהמיטה הנפתחת תהיה נוחה לשינה למספר לילות.

ספה נפתחת למיטה שמספקת גם מקום ישיבה למשפחה במרחב המוגן וגם מקום שינה
ספות נפתחות למיטה- ריהוט מתקפל לממ"ד חכם ופונקציונלי

פתרון נוסף של ריהוט חכם יכול להיות מיטת קיר המשולבת עם שולחן עבודה. המערכת הזאת יכולה בשגרה לשמש כחדר עבודה/ לימודים ובמקרה הצורך להפוך למיטה זוגית מפנקת. בנוסף, בעת חירום השולחן יכול לשמש כפינת יצירה עבור הילדים שם יוכלו לצייר ולקשקש וכך אולי תצליחו להסיח את דעתם מהסיטואציה הלא נעימה. אם החדר המוגן כבר משמש כחדר שינה בשגרה וקיימת בו מיטה ניתן לשלב מיטה מתקפלת נוספת קטנה יותר כמו כורסה שנפתחת למיטה או מיטת קיר שנפתחת למיטת יחיד על מנת לאפשר לאנשים נוספים להעביר את הלילה במרחב המוגן במידת הצורך. זכרו לעשות שימוש בצבעים חמים ומרגיעים על מנת ליצור תחושה נעימה ושלווה במצב הלא שגרתי והמלחיץ שנוצר.

.מיטת קיר משולבת עם שולחן- בזמן חירום השולחן יכול לשמש כפינת יצירה לילדים כדי להפיג את המתח

מיטת קומותיים נפתחת מהקיר משולבת עם שולחן

מיטת קיר עבור שני ילדים

פתרון שינה לממ"ד- מיטות קיר
פתרון מושלם, מיטת קומותיים נפתחת מהקיר

בזמן עיצוב הממ"ד צריך קודם כל לחשוב על הבטיחות ולכן יש להימנע ממספר דברים:

- יש להימנע משימוש במראות ואביזרי זכוכית בממ"ד.

- יש להימנע מהצבת חפצים גבוהים שאינם מקובעים לקיר (למשל ארונות).

- יש להימנע ככל שניתן משימוש בגופי תאורה עומדים.

- יש להימנע מחיפויי קירות.

- יש להימנע מסגירת חלון הממ"ד עם סורגים.

כורסה נפתחת למיטת יחיד
כורסה מיטה- אקסלנט רהיטים

bottom of page